Oferta
I. LOGOPEDA
1. terapia zaburzeń mowy
a. seplenienie – nieprawidłowa wymowa głosek s,z,c,dz,sz,ż,cz,dż,ś,ź,ć,dź;
b. rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski r;
c. ubezdźwięcznienie-wymawianie głosek dźwięcznych bezdźwięcznie, tj. b-p,w-f,g0k,d-t,ż-sz,z-s,ź-ś,dz-c,dź-ć;
d. nosowanie – głoski nosowe m,mi,n,ni,ą,ę wymawiane są jak ustne lub odwrotnie;
e. kappacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski k;
f. gammacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski g;
g. lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski l;
h. jąkanie – zaburzenie płynności, tempa i rytmu mówienia, spowodowane nieprawidłową koordynacją ruchową, mięśni oddechowych, fonacyjnych, mimicznych;
i. dyslalia całkowita – mowa polegająca na opuszczaniu, zastępowaniu i/lub zniekształcaniu wszystkich albo prawie wszystkich głosek, mowa niezrozumiała lub rozumiana tylko przez najbliższe otoczenie;
2. terapia opóźnionego rozwoju mowy – ćwiczenia realizowane w ramach terapii opóźnionego rozwoju mowy mają na celu budowanie w pełni ukształtowanego systemu fonetyczno-fonologicznego oraz naukę prawidłowej wymowy głosek, z uwzględnieniem wszystkich wymiarów komunikacji językowej;
3. terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji w autyzmie i z niepełnosprawnością intelektualną;
4. terapia afazji – zaburzenia mowy polegające na częściowej lub całkowitej utracie umiejętności budowania i rozumienia tekstów słownych na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, spowodowanych udarami, wylewami, urazami czaszki i guzami mózgu;
5. terapia dysartrii – zaburzenia mowy cechujące się zaburzeniami artykulacji dźwięków na skutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowy, tj. artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe.
II. PSYCHOLOG
Oferujemy profesjonalną pomoc psychologiczną dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym.
Konsultacje psychologiczne mające na celu zdiagnozowanie problemu i zaproponowanie odpowiedniej formy terapii bądź skierowanie do innego specjalisty.
III. Integracja Sensoryczna
Zajęcia z integracji sensorycznej są przeznaczone dla dzieci które mają problem z przetwarzaniem bodźców sensorycznych w zakresie układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, słuchowego, wzrokowego i smakowego.
Ważniejsze wskazania do terapii:
• nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
• zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
• zbyt wysoki lub zbyt niski poziom pobudzenia układu nerwowego
• problemy z koordynacją obustronną
• trudności z koncentracją uwagi, impulsywność
• opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
• opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka)
• problemy w procesie przyswajania informacji
• niskie poczucie własnej wartości
• kłopoty z dobrą organizacją
• kłopoty z zachowaniem
• autyzm
• ADHD
• zespół Downa
• porażenie mózgowe
IV. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jest to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.
Program skierowany jest do dzieci, które nie rozpoczęły jeszcze nauki w szkole. W ramach wczesnego wspomagania organizowane są zajęcia, które dopasowuje się do indywidualnych potrzeb dziecka.
Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydaną przez zespół orzekający z publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W ramach WWR dzieci mogą korzystać z następujących terapii:
o Psychologiczna
o Pedagogiczna
o Logopedyczna
o Integracja Sensoryczna
o Fizjoterapia
Opieką mogą być objęte niemowlęta i dzieci:
• z grupy ryzyka okołoporodowego
• sprawne, których rozwój jest nieharmonijny lub budzi niepokój ze stwierdzoną niepełnosprawnością
V. Opinie
Poradnia wydaje opinie w sprawach m.inn.:
• przyspieszenia obowiązku szkolnego dla dzieci, które wcześniej osiągnęły gotowość szkolną (art. 16 ust. 2)
• odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci z problemami rozwojowymi – art. 16 ust. 4,
• spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego lub przedszkolnego poza przedszkolem lub szkołą (art. 16 ust. 10) Ustawa uprawnia ponadto poradnie niepubliczne do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (art. 71b ust. 2a).
• dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia, jego potrzeb edukacyjnych i rozwojowych (§ 6 ust. 1a) – dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami w
uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi, np. dysleksja, dyskalkulia, ADHD, obniżone możliwości intelektualne, nerwica
• dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (§59 ust. 2)
• dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (§111 ust. 2)
• dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu kończącego szkołę podstawową
i egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysortografią, dysgrafią) (§37 ust. 2)